maandag 13 december 2010

Ding 23

En dan is het zo ver.
Ding 23, het laatste loodje.
Ik had graag ietsje eerder klaar geweest maar 1 1/2 week ziekte
en een week 'ziggo-loos' gooide roet in het eten.
Gelukkig kregen we die extra tijd.
De meeste dingen heb ik benaderd vanuit mijn eigen 'ik-persoontje'
wat doet het met mij, wat vind ik leuk en wat kan ik er mee.

Dit heb ik bewust gedaan want eigenlijk ben ik er allang van overtuigd dat hier heel veel mogelijkheden liggen voor de bibliotheek.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat dit zeer gedegen moet gebeuren met een team die er voor gaat en staat.

Ik heb her en der eens rond gevraagd bij collega's 'in den lande' die de cursus ook hadden gedaan.
Wat vond je ervan en wat doen jullie er mee?
Eigenlijk was ik niet verrast over de antwoorden maar wel teleurgesteld.
Een heel groot gedeelte doet er niets meer mee.
In het begin waren ze nog erg enthousiast maar gaande weg verdween het op de achtergrond.

Ik hoop ontzettend dat dit bij ons niet gebeurd en dat 23dingen een mooi vervolg krijgt waar wij met z'n allen achter staan.

Ik voelde mij af en toe wel tekort schieten als begeleider.
Alles ontdekken en lezen was al een opgave en kostte veel tijd waardoor ik nog wel eens tekort schoot in mijn reacties naar de andere.
Dit was absoluut geen onwil maar doodgewoon tijdgebrek.
Ik hoop dat ik nu dan ook even de tijd krijg om alle blogs eens goed te bekijken en te lezen.
Want ik heb al wel ontdekt dat iedereen er veel energie in heeft gestoken.

Er valt nog veel te leren dus ik ga zeker nog verder met ontdekken maar dan in mijn eigen tempo, hou de ontwikkelingen in de gaten en ben zeker bewuster bezig met alles wat 23dingen ons aangereikt heeft.

7 opmerkingen:

  1. gefeliciteerd!!

    en effies wat anders doen? er zijn ook 23 andere leuke dingen te verzinnen ha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben trots op jou! Gezien je drukke baan en privéleven heb je op de valreep toch binnen de eerst gestelde tijd de eindstreep gehaald. Eigenlijk had ik ook niets anders van je verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met het halen van de eindstreep.
    Ik ken de verhalen uit den lande ook. Één van de redenen is omdat men het te veel vanuit hun eigen leefwereld benadert. Dat vond ik wel jammer dat jij dat ook deed, want we dagen je juist uit om je bibliotheek nou eens op een andere manier te bezien. Om uit te gaan van de klant en hem centraal te stellen. Dat is best een lastige stap, dus ik begrijp dat je dat lastig vond, maar toch is dat de enige manier om vooruit te komen.
    Een andere reden is dat het erg lastig is om een goede strategie te bedenken en dat web 2.0 erg ver staat van de leef- en ervaringswereld van veel bibliotheekmensen. Alle communicatieve onderdelen als chat, Twitter en sociale netwerken worden afgewezen, terwijl daar een deel van onze toekomst ligt. Verbinden met je gebruikers en hun in hun leefwereld tegemoet treden met diensten die aan hun behoefte voldoet. Meerwaarde creëren. En dat ligt nadrukkelijk bij jullie bibliotheek, zorg dat jij ook deel gaat uitmaken van dat team!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Juist om de klant centraal te stellen moet je weten waar je zelf staat.
    Min of meer kijken met de ogen van een klant.
    Zo bekijk ik ook af en toe websites van andere bibliotheken ( en die van ons).
    Soms ben je "vakblind" en dingen die voor jou heel logisch zijn, zijn voor de klant soms heel on-logisch ( en andersom waarschijnlijk ook )

    Volgens mij blijft web 2.0 ver van je af staan als je niet weet wat het met jezelf doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd, knap gedaan.
    Je blogs waren zeer de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Karin Uiteraard moet je zelf een gevoel hebben bij web 2.0 om het ook goed te kunnen toepassen. Helaas blijven velen - en ik zeg niet jij - daar in steken en kijken ze naar de wereld door hun eigen bril. Daar oordelen en veroordelen ze mee en op basis daarvan nemen ze beslissingen. Wat ik betoog is dat je uit moet gaan van wat de gebruikers daadwerkelijk doen en willen. Alleen dan kun je een dienstverlening op poten zetten die ook daadwerkelijk in een behoefte zal voldoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beetje laat , maar niet minder gemeend ;), proficiat met het binnenslepen van je certificaat!

    BeantwoordenVerwijderen