zaterdag 18 september 2010

Overdenking

Goed, ik gooi even een knuppel in het bekende hoenderhok.
Gister een gesprek op tv gevolgd.  De stelling was dat de nieuwe media de krant monddood maakt.
Hierin kwam als tegenstelling dat, als  de krant een week zou staken,
75 % van de mensen niet op de hoogte zijn van wat er gebeurd in de wereld ( volgens onderzoek)
Met andere woorden de nieuwe media wordt overschat.
Mijn gedachten gingen meteen verder. Hoeveel mensen zouden er verstokt zijn van boeken, kranten,tijdschriften, sociale contacten en noem nog maar een aantal zaken, als de bibliotheek een week ging staken. Hoeveel % sluiten wij buiten als we ons meer en meer met de nieuw media gaan bezig houden.
Begrijp mij goed, ik vind het fantastisch om met dit soort (23)dingen te werken en vind dat wij als bibliotheek hier ook zeker een taak in hebben maar....
Ben heel benieuwd naar jullie reacties

7 opmerkingen:

  1. Ik geloof ook best dat dat zou kunnen, want we bereiken een hoop mensen ook niet met de "nieuwe" media. Maar dat is een situatie die snel gaat veranderen. De "nieuwe" media worden voor steeds meer mensen gemeengoed. Je ziet hoe krantenuitgevers onder druk staan, qua bestaansrecht en qua invulling van hun functie met behulp van die "nieuwe" media.

    En wat de bibliotheek betreft is het nu de omgekeerde situatie. We doen zo weinig met web 2.0 dat we juist die mensen die wel web 2.0-minded zijn kwijt raken. De uitdaging is juist hoe wij onze dienstverlening aantrekkelijk en makkelijk toegankelijk kunnen maken voor die mensen die geen tijd/zin hebben om naar de bibliotheek te komen, maar die wel geïnteresseerd zijn in een goede dienstverlening via internet. Door te zijn waar zij zijn.

    En vergeet nooit, web 2.0 is geen vervanging van de echte wereld, maar een verdomd handige aanvulling. Dat goede gesprek onder het genot van een goed glas wijn zal altijd blijven bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals Boudewijn Büch eens zei: "Zeg nou eens eerlijk, mist u de Dodo nou zo erg?"
    Met andere woorden: is het zo erg dat ie uitgestorven is?
    Er komt altijd weer iets voor in de plaats. Zonder krant hebben verreweg de meeste mensen nog allerlei andere media om zich op de hoogte te houden. En dat doen ze ook. Zie NU.nl. Heel veel geraadpleegt. En heel actueel. Maar ja, niet van papier........:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien interessant om te weten hoe hoog dat percentage onder twintigers en dertigers is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net weer op een ouderwets regenachtige zondagochtend de Volkskrant van A tot Z uitgelezen. Veel nieuws heb ik niet gelezen, wel achtergronden en verdieping. En dat op een relaxte manier: krant wijd uit op tafel, kopje koffie erbij, puzzeltje tussendoor en wisselen van katern met mijn eveneens genietende echtgenoot. Van mij mag het blijven: niet voor het nieuwste nieuws maar wel voor de ontspanning!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kaatje,

    Al jouw berichten overziend vind ik dat je er al aardig in gelukt bent jouw blog tot een leuke mengeling te maken van een 'kijkje in het leven van' en de professionele Kaatje. Je hebt een mooie stelling gemaakt. Ik denk dat we de klant blij gaan maken met de toepassingsmogelijheden van de dingen we leren. De nieuwe mogelijkheden zijn niet heilig. Ik zie het als een middel, niet als doel op zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals al eerder ergens werd vermeld. Het een komt niet in de plaats van het ander. Het is niet de krant of de nieuwe media. Niet of/of, maar en/en.
    Die krant is heerlijk om te blijven lezen, maar je moet ook rekening houden met een jonger publiek. Die raak je anders misschien kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Practical Joke. Volledig mee eens. Beperk het alleen niet meer tot een "jonger publiek". Het treft alle lagen van de wereldbevolking. Het gaat er meer om wat er tussen je oren gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen