zaterdag 27 november 2010

ding 17

Zomaar een treinreis van 7 minuten:

Plaats: stiltecoupe ( niet uitgezocht maar daar was plek)
Telefoongesprek 1: Kom even later de trein had natuurlijk weer vertraging met daarna een opsomming waarneer er nog meer vertragingen waren.
Telefoongesprek 2: ruzie tussen twee vriendinnen uitgebreid vertelt aan derde persoon ( ook weer een vriendin?)
Telefoongesprek 3: Kook jij vanavond ik heb geen zin.
Doe jij dan ook de boodschappen?
Verder nog wat mensen zeer verdiept in SMS of wat dan ook.

Daarna een loopje door de stad. Bewust om mij heen gekeken naar mensen.
Oogcontact heb je bijna niet want ik denk dat zeker 40% aan een mobiel hangt.

Een andere treinreis:
De trein heeft weer vertraging.
Er zit een jongen in de trein met een gitaar.
Hij speelt gezellig een paar deuntjes en verzamelt zo al snel een stel mensen om zich heen. De mensen zingen mee, soms zacht, soms hard.
Het klinkt niet zuiver maar de sfeer is fantastisch.

De vertraging is vergeten.
Dit is geen treinreis van de vorige eeuw maar van deze week.
Gelukkig het bestaat nog.

Natuurlijk heb ik ook een mobiel en, eerlijk is eerlijk, ik bel ook wel eens in het openbaar. Maar ik probeer het zo min mogelijk te doen en wil zeer zeker al die snufjes niet op mijn telefoon.

5 opmerkingen:

  1. weet je wat ik het allerergste van die dingen vind? Dat je als met iemand staat te praten even moet wachten omdat een binnenkomend smsje/gesprekje of wat ook belangrijker is!!
    Zelfs bij de kassa/ apotheek presteren mensen het om op te nemen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer herkenbare situatie. Ik zit zelf regelmatig in de trein, heb al meegemaakt dat verkeringen werden uitgemaakt via de mobieltjes, recepten tegen menstruatiepijnen en beslissingen werden genomen voor het kopen van een huis.
    Als je stilte wil, ga niet in de stiltecoupé zitten. Oordopjes (in-ear) zijn aan te bevelen bij je ipod.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar. Ik heb in een bomvolle trein met laptopmensen naast een man gezeten die ging onderhandelen over zijn salaris. Ik dacht: nou die wil zeker een duurder huis kopen. En ja hoor, ook dat kwam in het gesprek ter sprake.

    Ik had jou trouwens wel ingeschat voor een telefoon met snufjes, maar waar ik dat dan op baseerde?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja maar wacht even. We hebben het bij 23Dingen over de toepasbaarheid van nieuwe ontwikkelingen in de bibliotheek. En wat jij ziet is erg belangrijk en zou je verder meten brengen dan alleen afkeer over de "vertelefonarisering" van onze maatschappij.

    Je kunt i.i.g. twee zaken constateren:

    1. De mobiele telefoon maakt een ontzettend belangrijk onderdeel uit van ons bestaan. Dat biedt ook kansen, want zou de bibliotheek daar niet op toegankelijk moeten zijn? Wat kunnen wij in die directe levenssfeer van de mensen betekenen? En wat als we het doen? Blijven wij dan nog een rol van betekenis spelen? Want mensen regelen het onderling wel met hun mobiel, houden hun sociale en zakelijke leven bij op die zakcomputer. Hyven, Fecebooken, Twitteren, kopen e-books en muziek etc...

    2. Mensen hebben blijkbaar nog steeds behoefte aan persoonlijk contact en staan open voor mensen die zichzelf open stellen. Hoe zou jij dat in jouw bibliotheek kunnen faciliteren. Van die spontane momenten waarin mensen geraakt worden en waardoor ze een goed gevoel bij jouw bibliotheek krijgen. door een piano in je bibliotheek te zetten en mensen er op te laten spelen wellicht?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die piano lijkt mij een heel strak plan.
    Gezelligheid kent geen tijd.
    Wat de telefoon betreft?
    Eigenlijk vind ik dat de telefoon ten alle tijde in de backoffice moet worden opgenomen.
    Mensen die bellen lijken altijd wel een beetje voorrang te krijgen op de mensen die de tijd nemen om naar de bieb te komen. Ik vraag wel altijd even of ik de telefoon mag opnemen en vraag vervolgens aan de beller of ze even geduld hebben maar toch...
    Het blijft een indringend "kreng". Als we dan ook nog alle snufjes aan hyves, twitter en noem het maar op op de telefoon hebben?
    Eerlijk gezegd zie ik dat in de uitlening niet zitten.
    Ook de beller moet tenslotte snel geholpen worden.
    Helaas is dat denk ik niet mogelijk in de meeste filialen.
    Je werkt met een minimum aan mensen.

    BeantwoordenVerwijderen